Turist i Vennesla

Er du turist i Vennesla, anbefaler vi deg å ta en tur innom vårt flotte Kulturhus og bibliotek!

Kulturhuset i Vennesla ble bygget i 2011 og ble da hedret med Statens byggeskikkpris og ble kåret til årets trebyggeri for sin vakre og særmerkte arkitektur. Senere er biblioteket er også kåret til et av verdens 5 vakreste bibliotek av Huffington Post og fått flere andre priser for den flotte arkitekturen. Vennesla Bibliotek har bærende konstruksjon, kledning, innredning og solavskjerming i tre. Rambøll har prosjektert det prisbelønte biblioteket i Vennesla - et moderne signalbygg og et samlingspunkt i bymiljøet. Bygget er tegnet av Helen & Hard, limtreprodusenten Moelven Limtre har levert de spektakulære limtrekonstruksjonene i bygget og det er ført opp i generalentreprise av VEF Entreprenør. Konstruksjonen minner om en innvendig hval, der 27 ribber spenner over hele rommet og tjener som bibliotekshyller, sitteplasser og inneholder tekniske føringer. De tekniske installasjonene, herunder belysningen, er spesialdesignet i forhold til funksjonsprogrammet og byggets spesielle arkitektoniske uttrykk.

Se også www.visitvennesla.no eller søk opp Visit Vennesla på Facebook for oversikt over andre ting å se og gjøre i Vennesla.

02. juli 2021
Skrevet av